Jest to konspekt zajęć z kształcenia zintegrowanego, które przeprowadziłam z uczniami klasy IIII. Treści oparte są na lekturze "Anaruk, chłopiec z Grenlandii" Cz. Centkiewicza. Zajęcia dostarczyły uczniom ciekawych informacji o Grenlandii oraz wyzwoliły ich inwencję twórczą. Uczestniczyli w nich rodzice, którzy wyrazili zadowalającą opinię. Temat: Wyprawa na Grenlandię Czas trwania: 45 min.
CELE: Uczeń: Wiadomości:
- zna treść lektury Cz. Centkiewicza „Anaruk, chłopiec z Grenlandii”,
- rozumie samodzielnie czytany tekst,
Umiejętności:
- stosuje zdobytą wiedzę w praktyce,
- potrafi poprawnie układać zdania z rozsypani wyrazowej i alfabetyczno- -sylabowej,
- uzasadnia własne zdanie, odwołując się do treści lektury,
- wskazuje na mapie i globusie wyspę i państwo, określa położenie,
- wykazuje zainteresowanie życiem ludzi w innych krajach,
Postawy:
- efektywnie współdziała w zespole,
- szanuje zdanie innych,
- słucha w skupieniu utworu muzycznego.
METODY: rozmowa dydaktyczna, informacja zwrotna, metoda tekstu przewod- niego, metoda pracy we współpracy, pokaz połączony z przeżyciem, ćwiczenia przedmiotowe, zabawy dydaktyczne, drama.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: krzyżówki tematyczne, rozsypanka alfabetyczno- - sylabowa, rozsypanka wyrazowa, mapa, globus, egzemplarze lek- tury, karta pracy indywidualnej, Encyklopedia, tekst źródłowy, taś- ma z nagraniem muzyki, tekst z lukami, plansza tematyczna, narzę- dzia ewaluacyjne „kryształki lodu”.
TREŚCI LEKCJI OKREŚLONE W OPARCIU O PODSTAWĘ PROGRAMO- WĄ: 8 – obrazy z życia dzieci w innych krajach, 11 – swobodne i spontaniczne wypowiedzi uczniów, 15 – uważne słuchanie wypowiedzi innych, 19 – czytanie ciche ze zrozumieniem, 24 – pisanie z wykorzystaniem elementarnych zasad pisowni, 52 – percepcja muzyki i utworów muzycznych.
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
- Wprowadzenie – ułożenie na tablicy hasła z rozsypanki alfabetyczno– sy- labowej: WYPRAWA NA GRENLANDIĘ.
- Ustalenie i zapisanie podstawowych informacji o lekturze: autor, tytuł, główny bohater, postacie drugoplanowe.
- Uzupełnienia zdania z lukami – Lektury kl.III s. 69
„Anaruk, chłopiec z Grenlandii” to wspomnienia ……………… i …………….., Czesława Centkiewicz z jego wyprawy na Grenlandię.
- Prezentacja innych książek A. Cz. Centkiewiczów zgromadzonych na wy- stawce klasowej. Odczytanie krótkiej noty biograficznej z Encyklopedii.
Podział uczniów na dwie grupy – losowanie „kryształków lodu” parzystych i nieparzystych.
- Rozwiązanie krzyżówki tematycznej z hasłem:
- I grupa – Anaruk
- II grupa – Grenlandia
Uzupełnienie hasłem zdań: I grupa – Anaruk to główny bohater naszej lektury. II grupa – Grenlandia to wyspa śniegu i lodu. Liderzy obu grup prezentują wyniki pracy grupowej.
- Scenki dramowe
- I grupa – Jesteś Anarukiem. Przedstaw się i zaproś nas do siebie w odwiedziny.
- II grupa – Jesteś pracownikiem Biura Podróży „Zorza”. Zachęć nas do wyprawy na Grenlandię.
- Określenie położenia Grenlandii na mapie świata i na globusie. Ustalenie wniosku, że Grenlandia, pomimo swojego położenia, jest częścią Danii.
- Ułożenie zdań z rozsypani wyrazowej:
- I grupa – Anaruk to mały Eskimosek.
- II grupa – Ma okrągłą buzię i czerwony nosek.
Liderzy prezentują rozwiązania.
- Ćwiczenia rytmiczne:
- I grupa wyklaskuje zdanie w rytmie ćwierćnut.
- II grupa wytupuje zdanie w rytmie ósemek.
- Obie grupy układają dowolną melodię do swoich zdań i prezentują indywidualnie lub grupowo.
- Ciche czytanie ze zrozumieniem tekstu „Grenlandia” przez uczniów – Ka- rta pracy indywidualnej. Sprawdzenie rozumienia tekstu poprzez test wyboru prawidłowej odpowiedzi (załącznik).
- Sprawdzenie poprawności wykonania zadania poprzez głośne odczytanie pytań i wybranych odpowiedzi przez uczniów.
- Wysłuchanie utworu muzycznego „W lodowej krainie” z taśmy magneto- fonowej.
- Wypowiedzi uczniów na temat życia Eskimosów na podstawie lektury ukierunkowane pytaniami nauczyciela:
- Gdzie mieszkają Eskimosi i jak budują swoje „domy”?
- Jak ubierają się Eskimosi?
- Czym głównie odżywiają się?
- Na jakie zwierzęta polują myśliwi na Grenlandii?
- Co jest największym zagrożeniem dla ludzi?
- Czy Eskimosi są dobrymi matematykami, jak liczą?
- W jaki sposób witają się Eskimosi?
- Czy mali Eskimosi chodzą do szkoły, kto zajmuje się ich nauką i czego uczą się?
- Głośne odczytanie przez ucznia tekstu źródłowego „Życie mieszkańców Grenlandii dziś”.
Życie wielu mieszkańców Grenlandii różni się dziś od tego, które przedstawił znany pisarz i podróżnik – Czesław Centkiewicz. Eskimosi mieszkają w normalnych domach i robią zakupy w sklepach. Polują za pomocą nowoczesnego sprzętu. Zajmują się nie tylko myślistwem i rybołówstwem, ale także turystyką. Prowadzą hotele, pokazują przybyszom swój kraj, sprzedają rzeźby i rysunki. Eskimoskie dzieci chodzą do szkoły, uczą się i zdobywają zawody, jak inni ludzie na świecie. Nie zmienił się jednak krajobraz tej wyspy. Klimat jest nadal taki surowy, jak opisał autor. Grenlandia pozostał lodową i śnieżną krainą.
- Swobodne wypowiedzi uczniów w związku z tekstem. Sformułowanie wniosku.
- Zadanie pracy domowej – Zaprojektuj strój dla Eskimosa – Karta pracy ucznia 76.
- Ewaluacja zajęć – samoocena uczniów: wrzucenie „kryształka lodu” do pudełek z napisem:
- bardzo dobrze
- dobrze
- postaram się.
mgr Bogumiła Karwowska nauczycielka Szkoły Podstawowej im. St. Palczewskiego w Drygałach
|